Helppy

7.9.2020 - 2 min

Miten muokata iPhonesta seniorille käyttäjäystävällisempi?

Ikäihmisille älypuhelinten uudet ominaisuudet tuottavat usein päänvaivaa. Senioripuhelin on yksi vaihtoehto, mutta iPhone voi myös toimia pienin muokkauksin.

Markkinoilla on monenlaisia senioripuhelimia, kuten esimerkiksi Doron senioripuhelimet, joissa käytettävyys on suunniteltu erityisesti seniori edellä. Uuden laitteen hankkiminen on kuitenkin työlästä ja läheisen voi olla vaikea opastaa itselleen uuden laitteen käyttöä ja vastata ikäihmisen kysymyksiin. Tavallisen puhelimen, esimerkiksi iPhonen, asennuksia muokkaamalla ja tiettyjen lisäsovellusten käyttöönotolla voidaan saada puhelimesta ikäihmiselle jopa käyttäjäystävällisempi kuin senioripuhelin olisi.

Tähän blogiin olemme keränneet vinkkejä iPhonen muokkaamiseen ikäihmiselle sopivammaksi: eli miten iPhonesta senioripuhelin. Vinkit on luotu iPhonelle, jossa oli iOS 11.4 ohjelmistoversio käytössä.

Tsekkilista: tee ainakin nämä!

  • Puhelimen kieleksi suomi

  • Tekstin koko suuremmaksi

  • Näytön valo kirkkaammaksi

  • Taustakuvaksi tuttu oma valokuva

  • Hälytysäänet voimakkaammiksi

  • Läheisten puhelinnumerot suosikkeihin/ICE:ksi

  • Ota käyttöön puhelimen hätäpuhelupainike

  • Lataa 112-sovellus, joka lähettää sijainnin hätäkeskukseen

  • Turhat sovellukset pois aloitusnäytöstä

  • Lisää rajoituksia/estoja (kuten maksullisiin numeroihin)

  • SIM-kortin PIN-koodin poisto, ettei SIM-kortti lukitu

  • Puhelimen suojauksen lisääminen: pääsykoodi ja/tai iPhonen Touch ID -sormenjälkitunnistus

  • Suojaa puhelin kuorella ja näyttö suojakalvolla

iPhonen asetukset: selkeyttä näytölle ja puhelimen avaamiseen

Puhelimen kieleksi suosittelemme käyttäjän äidinkieltä, (muokkaa menemällä: Asetukset > Yleiset > Kieli ja alue).

Käyttökokemusta voi helpottaa säätämällä tekstin kokoa selkeästi suuremmaksi ( > Näyttö ja kirkkaus), näyttövaloa kirkkaammaksi ( > Näyttö ja kirkkaus), hälytysääniä voimakkaammiksi ( > Äänet ja tuntopalaute).

Puhelimen käyttöä on hyvä myös yksinkertaistaa poistamalla turhat sovellukset aloitusnäytöltä ( > Yleiset > Tallennustila). Taustakuvaksi voidaan valita tuttu oma valokuva ( > Taustakuva), jotta oma puhelin erottuu selkeästi ja tuttu kuva voi tuoda jopa hymyn huulille.

Läheisten puhelinnumerot kannattaa lisätä suosikkeihin menemällä yhteystietoihin ja valitun henkilön kohdalla valita ’Lisää suosikkeihin’ nimen alla olevasta listasta.

Hätäpuhelipainikkeen käyttöönottoa voitte harkita (Asetukset > Hätätila SOS), joka periaatteessa tuo samat toiminnallisuudet iPhoneen kuin muissa ostetuissa turvapuhelimissa. Muista samalla määrittää ICE-yhteystiedot (’In Case of Emergency’) puhelimeen osana Hätätila SOS –toiminnon käyttöönottoa.

Puhelimen lukituksen voi tarvittaessa poistaa kokonaan, ettei koodin unohtamisen takia puhelin mene PUK-koodi tilaan, jolloin pitää hankkia PUK-avauskoodi puhelinoperaattorin asiakaspalvelusta. SIM-kortin PIN-koodin voi poistaa käytöstä (Asetukset > Mobiilidata > SIM-kortin PIN) ja sen sijaan käyttää puhelimen pääsykoodia ja mahdollisesti myös TouchID –sormenjälkitunnistusta tai FaceID:ta ( > TouchID/FaceID ja pääsykoodi).

Rajoitusten tai estojen käyttöönottoa kannattaa miettiä, mikäli esimerkisi läheisen muistisairaus tekee puhelimen käytöstä riskialttiimpaa. Yksi vaihtoehto voi olla rajoittaa tiettyjen sovellusten käyttöä, (Asetukset > Ruutuaika > Sisältö ja yksityisyys tai Appirajoitukset) tai estää esimerkiksi tiettyjen numeroiden puhelut tai ulkomaanpuhelut (Asetukset > Puhelin > Puhelujen esto ja tunnistus).

Applen tilit ja ohjelmistopäivitykset

Suosittelemme iCloud ja AppStore–tilien rekisteröintiä (ilmaista), jolloin puhelimeen voidaan asentaa uusia sovelluksia ja esimerkiksi ’Etsi iPhone’ tai ’Etsi ystäväni’ –toimintoja käyttämällä voidaan paikantaa puhelimen tai henkilön.

Turvallisuussyistä sekä mahdollisten sovellusten vaatimuksista johtuen suosittelemme myös iPhonen ohjelmistoversion (nimeltään iOS) päivittämistä, kun uusi versio julkaistaan (iPhone ilmoittaa itse tästä).

Vinkkejä hyödyllisistä sovelluksista senioreille

Puhelimen paikannus

Applen omista sovelluksista hyödyllisin on erityisesti ’Etsi iPhone’, jonka avulla kadonneen puhelimen voi paikantaa tai varastetun puhelimen tyhjentää etänä. Tämä onnistuu, jos puhelin on liitetty iCloud-tiliin ja puhelimessa on päällä ’Etsi ystäväni’-sovellus, jonka avulla voit saada läheisesi/perheenjäsenesi sijainnin selville. Mikäli on tarve paikantaa sijainti tarkemmin ja myös esimerkiksi tallentaa läheisen liikkumista (esimerkiksi "kuljettua polkua"), suosittelemme Life360-sovellusta.

Avainten paikannus

Hukkuneiden avainten paikantaminen on kätevää bluetooth-teknologiaa hyödyntävien älyavaimenperien avulla. Niissä älyavaimenperä liitetään avaimiin, ja puhelimeen asennetaan valmistajan sovellus, jota käyttämällä avaimenperästä voidaan aktivoida esimerkiksi hälytysääni löytämisen helpottamiseksi. Näistä ehdoton suosikkimme on TILE.

Videopuhelut

iPhonen FaceTime-videopuheluiden avulla yhteydenpito voi olla helmpompaa ja samalla videokuvan avulla pystyy paremmin arvioimaan mikä läheisen vointi on on. Myös Whatsapp-ja Skype-sovellusten kautta videopuhelut onnistuvat myös, mutta videopuheluiden onnistumisen kannalta hyvä nettiyhteys on äärimmäisen tärkeää, ettei video pätki ja puuroudu.

Hätäpuhelut

Suosittelemme lämpimästi myös 112 Suomi –sovellusta. Sovelluksessa on yksinkertainen ’Soita’-nappi ja tätä painamalla puhelin lähettää sijaintisi GPS-koordinaatit hätäkeskukseen, jonka avulla avunsaanti helpottuu ja nopeutuu.

Mistä tukea?

Autamme Helppyllä senioreita puhelimen tai tabletin käytössä. Ota yhteyttä ja varaa itsellesi tai läheisellesi digiopastus!

Puhelin on oiva apuväline läheisen avustamisessa – vahvistaen mielenrauhaa, turvallisuutta ja ystävyyttä. Kerromme mielellämme lisää kokemuksistamme ja vinkkejä liittyen senioripuhelimiin!


Voisiko ikääntynyt läheisesi kaivata apua ja seuraa kotiin aina samalta, tutulta henkilöltä? Lue lisää palveluistamme.

Askarruttaako jokin? Me autamme.

Näin Helppy syntyi

”Perustin Helppyn, koska halusin parempaa tukea äidilleni. Hän oli ensimmäinen asiakkaamme, nyt autamme jo satoja senioreita.”

Richard Nordström
Perustaja, Helppy

Helppy