Vanhusten viriketoiminta: 5 arjen ideaa ikääntyneen viriketoimintaan

Lukuaika: 3 min

Kuva helpperistä ja ikääntyneestä harjoittamassa vanhusten viriketoimintaa.


Miksi viriketoiminta ikääntyneelle on tärkeää?


Viriketoiminta tukee ikäihmisen kehon ja mielen hyvinvointia monipuolisesti. Ikääntyneen viriketoiminnan avulla esimerkiksi tuetaan toimintakykyä, luodaan onnistumisen kokemuksia, autetaan pitämään yllä ikääntyneen omia taitoja ja persoonaa sekä ehkäistään apaattisuutta ja passivoitumista. Sen avulla siis parannetaan ikääntyneen elämänlaatua monella eri osa-alueella!


Viriketoimintaa voi olla esimerkiksi:

  • Reipas kävely tai hölkkä

  • Musiikin kuuntelu

  • Pelien pelaaminen

  • Uiminen

  • Tuolijumppa

  • Käsitöiden tekeminen

  • Ristikoiden tekeminen

  • Sauvakävely

  • Pihatyöt

  • Lukeminen


Iäkkään viriketoiminnan 5 vinkin muistilista

Kokosimme 5 ideaa siihen, millaista viriketoimintaa omalle läheiselle ikäihmiselle voi järjestää, ja miksi näiden avulla voidaan saavuttaa aktiivisempi ja onnellisempi vanhuus.



Ikääntyneen viriketoiminta lisää hyvinvointia monipuolisesti


Liikunta on yksi tärkeimmistä viriketoiminnan muodoista ikääntyneelle, sillä se ylläpitää toimintakykyä tehokkaasti. Ikääntyessä toimintakyky voi heikentyä esimerkiksi sairauksien myötä. Toimintakyvyn heikkeneminen näkyy vaikeutena selviytyä jokapäiväisistä perustoimista ja asioiden hoitamisesta.


Säännöllinen liikunta pitää mielen virkeänä. Se ehkäisee ja hidastaa monia ikään liittyviä muutoksia, ja vähentää riskiä sairastua esimerkiksi Alzheimerin tautiin. Liikunnalla ylläpidetään myös tasapainoa. Kaatuminen on yleisin tapaturma iäkkäillä ja johtaa usein sairaalahoitoon, joten sen ehkäiseminen tasapainon ja lihaskunnon harjoittamisella kannattaa.


Liikunnan ohella toinen tärkeä viriketoiminnan muoto on kognitiivinen viriketoiminta, joka kehittää tiedonkäsittelykykyä. Ikääntyessä ja esimerkiksi muistisairauden myötä kognitiiviset toiminnot, eli tiedon vastaanottamisen, käsittelyn ja varastoinnin toiminnot heikkenevät. Siksi aivoja ja muistikykyä onkin hyvä harjoittaa säännöllisesti viriketoiminnan avulla.


Mieluisan viriketoiminnan avulla elämä pysyy mielekkäänä ja hyvinvointi lisääntyy. Jokainen löytää varmasti mukavaa tekemistä laajasta viriketoiminnan kirjosta.



5 ideaa viriketoimintaan


1. Kävelylenkit

Kävelylenkkejä kannattaisi tehdä useita kertoja viikossa. Kävelylenkin keston ei tarvitse olla kuin puoli tuntia kerrallaan, kunhan kävelyillä käy säännöllisesti ja usein. Kävely ylläpitää luuston kuntoa ja siihen voi yhdistää myös aivojumppaa esimerkiksi kävelemällä takaperin!


Säännölliset kävelyt myös jaksottavat päivää mukavasti. Ulkoilu ja luonnossa liikkuminen myös lisää niin fyysistä kuin henkistä hyvinvointia. Henkilökohtaisen avustajan eli helpperin avustuksella ikääntynyt pääsee ulos liikkumaan ja nauttimaan ulkoilusta turvallisin mielin. Helpperin kanssa voi myös lähteä vaikka luontopolulle! Lue lisää Helppyn ulkoiluavusta täällä.


2. Tuolijumppa

Ikääntyneiden tuolijumppa on hyvä tapa ylläpitää liikkumiskykyä ja kuntoa. Tuolijumppa sopii myös loistavasti matalamman lähtötason henkilöille. Tuolijumpan tavoitteena on lisätä liikkuvuutta sekä ylläpitää lihasten toimintakykyä ja vahvuutta. Jumppaan kuuluu lämmittelyä, tasapainoharjoittelua, lihaskuntoa sekä lihasten venyttelyä. Lisäksi tuolijumppa voi olla mukava seurallinen liikuntahetki, jossa ikääntyneet pääsevät jumppaamaan yhdessä. Tutustu tällä UKK-insitituutin tuolijumppaohjeisiin.


3. Käsityöt

Käsitöiden tekeminen on mieltä virkistävää ja hyvinvointia lisäävää viriketoimintaa. Se rauhoittaa ja mahdollistaa omien ajatusten käsittelyn. Lisäksi se vahvistaa ratkaisutaitoja. Uusien mallien ja tekniikoiden opettelu on erinomaista aivojumppaa, ja kun käsitöitä tekee ryhmässä, tulee käsitöiden tekemisestä sosiaalinen tapahtuma.


Käsitöiden tekemisessä pääsee myös kokemaan onnistumisen tunteita, ja tätä kautta myös kohottamaan itsetuntoa. Esimerkiksi Marttojen verkkosivuilta löytyy erilaisia käsityöohjeita, joita voi vaikkapa tulostaa läheiselle. Tutustu ohjeisiin täällä.


4. Aivojumppa

Aivojumppa on tärkeää viriketoimintaa ikäihmisille, sillä säännöllinen aivojumppa alentaa stressiä ja ehkäisee muistisairauksia. Jotta aivot pysyvät virkeinä, ne tarvitsevat jatkuvasti riittävän haastavaa, sosiaalista ja kiinnostavaa tekemistä.


Hyvää aivojumppaa tarjoavat esimerkiksi korttipelit, sudokut, ristikot sekä erilaiset pulmapelit ja äänivisailut. Erilaisten pelien pelaaminen viihdyttää, mutta samalla pelit treenaavat mieltä ja antavat tilaa luovuudelle. Usein pelien pelaamiseen liittyy myös yhteisöllisyyttä. Tutustu täällä erilaisiin aivojumppapeleihin.


5. Muistelu

Muistelu ja muistojen jakaminen on paitsi hyvää viriketoimintaa, mutta myös sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä lisäävää ajanvietettä. Muistojen jakaminen auttaa tutustumaan muiden ihmisten elämäntarinoihin ja ajatuksiin. Se auttaa myös oman elämän jäsentämisessä.


Muistelua voi tehdä yhdessä ikäihmisen kanssa muisteluhetken avulla. Tällöin voi hyödyntää erilaisia kysymys- ja kuvakortteja, jotka tukevat muisteluhetkiä. Lue täältä ideoita eri sukupolvien yhteisiin muisteluhetkiin.



Kaipaisitko apua ikääntyneen läheisesi viriketoiminnan järjestämiseen? Oma nimetty helpperi aktivoi ikääntynyttä ja avustaa esimerkiksi ulkoilussa ja jumppaamisessa. Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!


Lähteet: UKK-instituutti

Vahvike.fi

Ikäinstituutti

Voimaa vanhuuteen


 

Kiinnostaisiko sinua lukea lisää, miten voit auttaa ikääntynyttä läheistäsi?

Oletko huolestunut läheisestäsi, jolla on muistisairaus?