Senioripuhelimet: iPhonesta seniorille ystävällisempi



Älypuhelimet osaavat nykyään tehdä melkein mitä vain, mutta käyttäjältä vaaditaan samalla yhä enemmän ymmärrystä – mikä voi antaa päänvaivaa, eritoten ikäihmiselle. 


Markkinoille on tullut monia senioripuhelimia (kuten esimerkiksi Doro:n senioripuhelimet www.doro.fi), mutta aina ei heti tarvitse valita senioripuhelin, kun nykyisen puhelimen käyttö alkaa vaikeutua. Monesti tavallisen puhelimen asennuksia muokkaamalla ja tiettyjen lisäsovellusten käyttöönotolla (usein jopa ilmaisia) voidaan saada puhelimesta ikäihmiselle käyttäjäystävällisempi kuin senioripuhelin – ja jos puhelin on ennestään käyttäjälle tuttu, tämä voi olla hyöty.


Tähän blogiin olemme keränneet vinkkejä iPhonen muokkaamiseen ikäihmiselle sopivammaksi. Eli miten iPhonesta käytännössä tehdään senioripuhelin. Blogin kirjoittamisen ajankohtana iPhone:ssa oli iOS 11.4 ohjelmistoversio käytössä.


Asetukset

Puhelimen kieleksi suosittelemme, että valitaan käyttäjän äidinkieli, koska ikääntymisen myötä tutkimukset osoittavat, että toiset kielitaidot rapistuvat (Muokkaa menemällä: Asetukset>Yleiset>Kieli ja alue).


Käyttökokemusta voi helpottaa säätämällä tekstin kokoa suuremmaksi (>Näyttö ja kirkkaus), näytön valo kirkkaammaksi (>Näyttö ja kirkkaus), hälytysäänet voimakkaammiksi (>Äänet ja tuntopalaute).


Toimintaa voidaan yksinkertaistaa poistamalla turhat sovellukset pois aloitusnäytöstä (>Yleiset>Tallennustila) ja taustakuvaksi voidaan valita tuttu oma valokuva (>Taustakuva), jotta oma puhelin erottuu selkeästi ja tuttu kuva voi tuoda jopa hymyn huulille.


Läheisten puhelinnumerot kannattaa lisätä suosikkeihin menemällä yhteystietoihin ja valitun henkilön kohdalla valita ’Lisää suosikkeihin’ nimen alla olevasta listasta. 


Hätäpuhelupainikkeen käyttöönottoa voitte harkita (Asetukset>Hätätila SOS), joka periaatteessa tuo samat toiminnallisuudet iPhoneen kuin muissa ostetuissa turvapuhelimissa. Muista samalla määrittää ICE-yhteystiedot (’In Case of Emergency’) puhelimeen osana Hätätila SOS –toiminnon käyttöönottoa.


Puhelimen lukituksesta monesti on todettu, että hyvä vaihtoehto on ollut poistaa SIM-kortin PIN-koodi (>Puhelin>SIM-kortin PIN), jottei SIM-kortti lukitu (jolloin pitää hankkia PUK-avauskoodi puhelinoperaattorin asiakaspalvelusta), ja sen sijaan käyttää puhelimen pääsykoodia ja mahdollisesti myös TouchID –sormenjälkitunnistusta (>TouchID ja pääsykoodi).


Rajoitusten tai estojen käyttöönottoa kannattaa miettiä, mikäli esimerkkisi muistisairaus tekee käytöstä riskialttiimpaa (>Yleiset>Rajoitukset).


Applen tilit ja ohjelmistopäivitykset

Suosittelemme iCloudja AppStore–tilien rekisteröintiä (ilmaista), jolloin puhelimeen voidaan asentaa uusia sovelluksia ja esimerkiksi ’Etsi iPhone’ tai ’Etsi ystäväni’ –toimintoja käyttämällä voidaan paikantaa puhelin tai henkilöitä.


Turvallisuus syistä sekä mahdollisten sovellusten vaatimuksista johtuen suosittelemme myös iPhonen ohjelmistoversion (nimeltään iOS) päivittämistä, kun uusi versio julkaistaan (iPhone ilmoittaa itse tästä).


Vinkkejä sovelluksista

Puhelimen paikannus. Applen omista sovelluksista hyödyllisiä ovat eritoten ’Etsi iPhone’, jonka avulla voi kadonnutta puhelinta paikantaa tai varastettua puhelinta tyhjentää etänä mikäli puhelin on liitetty iCloud-tiliin, ja ’Etsi ystäväni’-sovellus, jonka avulla voit saada läheisesi/perheenjäsenesi sijainnin selville. Mikäli haluaa tarkemman sijainnin (GPS:änavulla) ja myös esimerkiksi tallentaa läheisen liikkumista (polkua), voimme suositella Life360-sovellusta (www.life360.com).


Avainten paikannus. Avainten paikantamista voi avustaa bluetooth-teknologiaa hyödyntävillä älyavaimenperillä, joissa älyavaimenperä liitetään avaimiin ja puhelimeen asennetaan valmistajan sovellus, jota käyttämällä avaimenperästä voidaan aktivoida esimerkiksi hälytysääni löytämisen helpottamiseksi. Markkinoilla on lukuisia älyavaimenperiä, joista verkkokauppa.com:in oma tuotemerkki ’MyFoneKit’ on yksi. 


Videopuhelut. iPhonen sisäänrakennetun FaceTime-videopuheluiden (ei vaadi asentamista) avulla saa puheluista henkilökohtaisemmat ja samalla videokuvan avulla huomaa paremmin mikä toisen voinnin tila on. Myös Whatsapp-ja Skype-sovellusten kautta videopuhelut onnistuvat myös.


Kotihoito. Meillä helppyssä on käytössä suomalainen NurseBuddy-järjestelmä (www.nursebuddy.co/fi/), jonka sovelluksen kautta voi seurata kotihoidon aikatauluja ja muistiinpanoja reaaliaikaisesti sekä viestittää hoitajien kanssa.


Hätäpuhelut. Suosittelemme myös lämpimästi 112 Suomi –sovellusta. Sovelluksessa on yksinkertainen ’Soita’-nappi ja tätä painamalla puhelin lähettää sijaintisi GPS-koordinaatit hätäkeskukseen, jonka avulla avunsaanti helpottuu ja nopeutuu.


Koti. Mikäli olet kiinnostunut liittämään esimerkiksi kodin lukot, sensorit tai kamerat puhelimeen kannattaa tutustua Apple Home –tarjontaan. Markkinoilla on monia älylukkovalmistajia, joista yhtenä esimerkkinä ruotsalainen Glue (www.gluehome.com), jonka mokkulan avulla voi yksinkertaisesti muokata nykyisestä kotioven lukosta älylukon itse.


Mistä tukea ja huoltoa?

Loistavaa henkilökohtaista ja maksutonta opastusta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käytössä tarjoaa ENTER ry (www.entersenior.fi), joka on Uudellamaalla toimiva senioreiden yhdistys. Kun opastaja ja opastettava ovat samaa ikäluokkaa, on monesti helpompaa löytää yhteinen kieli ja harjoitella hyödyntämään nykytekniikkaa ja sähköisiä palveluita. Enter ry on opastanut Rikhardinkadun kirjaston 1. kerroksessa tiistaisin klo 11-14 – tarkista ajankohdat ja toimipisteet heidän verkkosivuiltaan ennen sinne suuntaamista!


Puhelimet ovat nykyään melko iskunkestäviä, mutta suosittelemme kuitenkin suojaavan kuoren ja näytön suojakalvon hankkimista. Mikäli puhelin vaurioituu, Helsingin keskustassa toimii esimerkiksi iTapsa Eerikinkadulla 1, joka hoitaa näytön korjauksia ja muita vaurioita myös ilman ajanvarausta.


Puhelin on oiva apuväline läheisen avustamisessa – vahvistaen mielenrauhaa, turvallisuutta ja ystävyyttä. Kerromme mielellämme lisää kokemuksistamme ja vinkkejä liittyen senioripuhelimiin!


#senioripuhelimet #senioripuhelin


Ilmainen puhelinneuvonta

Tarvitsetko apua läheisen seniorin arjen ratkaisujen löytämisessä? Ei huolta, Helppyn asiakaspalvelu neuvoo asiantuntevasti.

Soita numeroon

050 547 3340.

Puhelun hinta vain matkapuhelinmaksu.

Henkilökohtainen kotipalvelu 

ikääntyneille ja heidän omaisilleen.

Helppy Oy

Y-tunnus: 2910554-3

www.helppy.fi

info@helppy.fi

+358 50 547 3340

Sepänkatu 13

00150 Helsinki

  • instagram-logo_white
  • facebook-logo-button_white
  • linkedin-logo-button_white